Instagram

Instagram – ännu ett sätt att marknadsföra sig

instagramVad är då Instagram, om det finns många som fortfarande inte känner till det? Instagram är ett sätt att dela sina foton på via mobilen och som görs online. Det här är ännu ett socialt nätverk som har många följare idag, där du som användare ser till att ta bilder och videoklipp för att dela dem med dina följare (som de kallas). Antingen kan det göras offentligt, d v s att alla kan se vad du laddar upp, eller så kan Instagram användas privat där några fåtal får se vad som läggs upp. Det här är också en plattform precis som de andra nätverken som finns: Tumblr, Facebook, Flickr samt Twitter. När man har Instagram behöver man inte heller skriva så mycket under varje bild eller videoklipp, det är inte tanken heller, utan enbart att det ska vara som en blogg med enbart bilder.

Bilderna som laddas upp på Instagram kan sedan justeras både ljus- och mörkmässigt. Även färgen kan ändras och det finns en rad olika filter som kan aktiveras på bilderna efter att de har laddats upp. När Instagram lanserades kunde bilder med ett format på 4:3, som liknar Kodak Instamatic samt Polaroid SX-70s bilder, användas. Med tiden har Instagram ändrats en aning, idag är det version 7.5 och nya funktioner har introducerats. Nu tillåts 640×640 fast upplösning och man kan nu ladda upp bilder med upplösningar som inkluderar upp till 1080p samt att videoklippen kan spelas in mycket längre nu än vad man tidigare har kunnat. Det här är också ett sätt att som bloggare synas samt höras överallt. Vidare kan man länka och sprida sitt budskap på det här sättet också.

TJänsten köptes upp av Facebook i april 2012 för ungefär 1 miljard dollar. Detta resulterade i att år 2013 ökade Instagram användandet med 23 %, medan Facebook som är moderbolaget ökade endast med 3 % samma år. Detta talar än mer för att Instagram är något som intresserar väldigt många.